האם כדאי ללמוד פיתוח ABAP ?

האם כדאי ללמוד פיתוח ABAP ?

האם כדאי ללמוד את שפת התכנות ABAP של SAP ? שאלה זו יכולה להעסיק אנשי תוכנה בתחילת דרכם, מתכנתים מנוסים הרוצים ללמוד תחום חדש, מפתחים מעולמות פיתוח שונים המעוניינים לקדם את הקריירה שלהם ולהשתלב בעולם ה-SAP , או מיישמי SAP המעוניינים לשפר את ההבנה שלהם בתהליכי ה-ERP.

זוהי שאלה חשובה שכן על מנת ללמוד שפת תכנות חדשה יש צורך להשקיע הרבה זמן ומשאבים ואף לשלם עבור קורסים מקצועיים יקרים.

ABAP, שהיא ראשי תיבות של Advanced Business Application Programming, היא שפת התכנות שנוצרה על ידי החברה הגרמנית SAP. היא משמשת לפיתוח תוכנות עסקיות מורכבות, ונחשבת לחלק חשוב מאוד בעולם ה-ERP, כאשר SAP עצמה היא אחת מהמערכות המובילות בעולם בתחום זה.

ABAP החלה את דרכה ב-1983 כשפה פרוצדורלית הדומה לשפות PASCAL ו-COBOL הפופולרים באותה תקופה. לקראת סוף שנות ה-90, הורחבה השפה ואיפשרה תיכנות מונחה עצמים (OOP) כמו ב -C++ ו-JAVA. למרות זאת השפה נחשבה לשפה מורכבת וארוכה, ועשתה שימוש רב במשתני עזר. לכן, ב-2013 הורחבה שוב השפה ונוספו לך יכולות של קיצורי קוד (expression-based-syntax) כדי לדמות לה יכולות של שפות מתקדמות.

שוק העבודה בישראל ו-ABAP :

ראשית, נבחן את חשיבותה ונוכחותה של שפת ABAP בשוק העבודה של היום. בהתייחסות לשוק העבודה, ניתן לראות כי דרושים מפתחים בשפת ABAP באופן קבוע. מערכות המבוססות על SAP נמצאות בשימוש נרחב ב-400,000 חברות גדולות ברחבי העולם, וזאת מכיוון שהן מאפשרות אינטגרציה רחבה של תהליכים עסקיים. היכולת למפת את מערכת ה-SAP על פי הצרכים הספציפיים של חברה כלשהי היא מיומנות רבת ערך, והידע ב-ABAP מהווה גורם מכריע לשם השגת יכולת זו.

מעבר למגוון האפשרויות התעסוקתיות שפתוחות בפני מתכנתי ABAP, קיים גם היבט השכר. באופן כללי, מתכנתי ABAP נהנים משכר גבוה מאוד בהשוואה למפתחים בשפות תכנות אחרות. זאת מחמת הביקוש הרחב למומחים בתחום זה, על רקע ההערכה הגבוהה למורכבות הטכנולוגית שבהם הם עוסקים ולהתמחות המקצועית הנדרשת.

לכן, התשובה לשאלה אם ללמוד ABAP או לא תלויה ברצון ובצרכים האישיים של כל אחד. מי שמחפש מסלול קריירה בעולם ההייטק, במיוחד אם יש לו עניין במערכות ERP או רצון לעבוד בחברות הגדולות והבין-לאומיות, למידת ABAP עשויה להיות השקעה כדאית. בישראל רוב משרדי הממשלה וגופים ביטחוניים משתמשים במערכות ERP של SAP ולכן קיים ביקוש קבוע למתכנתי ABAP. ניתן למצוא לא מעט חברות גדולות נוספות המעסיקות אנשי ABAP בארץ, כגון: רכבת ישראל, חברת החשמל, מקורות, קופת חולים כללית, קוקה קולה, חברות ביטוח, בתי חולים ועוד רבים נוספים.

מצד שני, רצוי לקחת בחשבון כי למידת שפת תכנות מסוימת כרוכה בהשקעת זמן ומאמצים, ולכן חשוב לבדוק את התאמתה לאופייך האישי ולמטרות העתידיות שלך. ABAP מתאפיינת בגישה ספציפית לפיתוח תוכנה, שונה לעיתים משפות תכנות סטנדרטיות ונפוצות כדוגמת Java או C#.

בנוסף, חשוב לזכור שלמרות הביקוש הרב למפתחי ABAP, מדובר בתחום אשר מוגבל למערכות SAP. כלומר, לימוד שפה זו לא תפתח בפניך דלתות בעולם ההייטק, אך עשוי לבסס את מעמדך בקרב חברות המשתמשות ב-SAP. להיות מומחה ל-SAP יכול להיות מקצוע מאוד מתגמל, אך חשוב להיות מודע הן למגבלות והן להזדמנויות שהיא מביאה עימה.

כמו כן, עולם ה-ERP נמצא בתהליכי שינוי והתפתחות מתמידים. SAP עצמה משקיעה משאבים רבים בפיתוח טכנולוגיות חדשות, כדוגמת SAP HANA, ובהטמעת עקרונות של עבודה בענן (SAP BTP).

אחד האתגרים הגדולים בלמידת ABAP הוא ההתמודדות עם מערכת בעלת תוכנה עניפה ומורכבת כמו SAP. תהליך הלמידה דורש הבנה של המערכת הכוללת, לא רק של השפה עצמה. יש צורך בידע מקיף בנושאי ERP: ניהול מלאי, ניהול מוצרים, קשרי לקוחות, ועוד. בניית מיומנויות אלו לאו דווקא תהיה החלק המרכזי של קורס ABAP, ולכן ייתכן שיהיה צורך ברכישת ידע זה בנפרד או במסגרת התנסות עם המערכת בפועל בעבודה.

כמו כן, שפת ABAP שייכת לסביבה ספציפית ולא נחשבת ל"שפת תכנות כללית", כך שהמיומנויות שנלמדות במסגרת למידת השפה אינן בהכרח שימושיות בסביבות וטכנולוגיות אחרות. משמעות הדבר היא שאם ברצונך בעתיד לעבוד בטכנולוגיות שונות, יתכן ותצטרך להשקיע מחדש בלמידת שפות תכנות או פלטפורמות אחרות.

למרות הביקוש הגדול למתכנתי ABAP בשוק העבודה, התייחסות המעסיקים לאנשי המקצוע היא שונה מאשר בתחומים אחרים. בעוד אנשי תוכנה מתקבלים לעבודה לתפקידים בעולם ההיי-טק על סמך כישורים ומיומנות ... שוק ה-SAP, אשר פועל לרוב בחברות גדולות ומרובות משאבים, דורש מהמתכנת להראות בין היתר ביצועים גבוהים, יכולת הבנה עסקית חדה וניסיון רלוונטי.

לסיכום, השאלה האם כדאי ללמוד ABAP אינה נשאלת בריק; היא תלויה ביעדים האישיים, בתוכניות הקריירה ובעניין האישי. לאחר שהכרת את נתוני השוק, התפיסה של ABAP כמיומנות נדרשת, והערכת את המגבלות וההזדמנויות הכרוכות בלמידה ובשימוש בשפה זו, ייתכן שתמצא את התשובה שחיפשת – האם ללמוד ABAP?

 

תגובות והערות:(0)
יש להזין שם
יש להזין הערה
חיפוש
המאמרים הכי נצפים:
קניית לייקים / עוקבים: מה זה אומר? ומדוע אנשים עושים את זה?

קניית לייקים / עוקבים: מה זה אומר? ומדוע אנשים עושים את זה?

איך להביא תנועה אורגנית לאתר ב 2022

איך להביא תנועה אורגנית לאתר ב 2022

האם כדאי לעבור מ Bootstrap4 ל Bootstrap5 ?

האם כדאי לעבור מ Bootstrap4 ל Bootstrap5 ?

איך בונים אתר ב-2024

איך בונים אתר ב-2024

למה לשכור שירותי פיתוח לאתר כשאפשר לבנות לבד עם כלי מקוון ?

למה לשכור שירותי פיתוח לאתר כשאפשר לבנות לבד עם כלי מקוון ?

האם כדאי ללמוד פיתוח בלוקצ'יין ב-2021?

האם כדאי ללמוד פיתוח בלוקצ'יין ב-2021?

איך לכתוב בלוג מוצלח

איך לכתוב בלוג מוצלח

מה זה מערכת ניהול תוכן (CMS) ואיך בוחרים באחת ?

מה זה מערכת ניהול תוכן (CMS) ואיך בוחרים באחת ?

  • לפני 3 שנים
  • CMS
  •  2089
איך לבחור ולרשום דומיין?  הסבר מקצועי, קל ופשוט.

איך לבחור ולרשום דומיין? הסבר מקצועי, קל ופשוט.

היתרונות והחסרונות של בניית האתר שלך בוורדפרס (WordPress)

היתרונות והחסרונות של בניית האתר שלך בוורדפרס (WordPress)

  • לפני 3 שנים
  • CMS
  •  1942